Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Edyta Łukasiewiczdata wytworzenia: 2025-03-06
- opublikował: Bartłomiej Borsdata publikacji: 2025-03-06 11:22
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Edyta Łukasiewiczdata wytworzenia: 2025-03-06
- opublikował: Bartłomiej Borsdata publikacji: 2025-03-06 12:20
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Edyta Łukasiewiczdata wytworzenia: 2025-03-06
- opublikował: Bartłomiej Borsdata publikacji: 2025-03-06 12:21
UWAGA!
Stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów dotychczasowych (założone przed 20 maja 2016 r.), które nie dokonały wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, o której mowa w art. 40 ust. 5 ustawy Prawo o stowarzyszeniach w terminie do 20 maja 2018 r., zgodnie z ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1923) zostały rozwiązane z mocy prawa.
Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Sposób załatwienia sprawy:
I. Wymagane dokumenty:
1. Pisemny wniosek o wpis do ewidencji, wniosek powinien zawierać:
- datę jego sporządzenia,
- adresata (do którego urzędu, starosty jest kierowany),
- pełną nazwę i dokładny adres siedziby stowarzyszenia,
- numer telefonu kontaktowego,
- podpis przedstawiciela stowarzyszenia (wszystkich członków zarządu, gdy jest on powołany).
2. Protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały o:
- założeniu stowarzyszenia,
- przyjęciu regulaminu,
- wyborze przedstawiciela lub zarządu,
- ewentualnie – wyborze komisji rewizyjnej,
3. Regulamin działania stowarzyszenia zawierający:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele stowarzyszenia,
- teren i środki działania,
- siedzibę stowarzyszenia,
- przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia,
- zasady dokonywania zmian zapisów regulaminu,
- sposób nabycia i utraty członkostwa,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli stowarzyszenie zwykłe chce powołać zarząd to w regulaminie powinny znaleźć się zapisy dotyczące:
- trybu wyboru zarządu oraz uzupełniania składu,
- kompetencji zarządu,
- warunków ważności podejmowanych uchwał,
- sposobu reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych.
4. Listę założycieli stowarzyszenia zwykłego (co najmniej 3 osoby) zawierającą:
- imię i nazwisko,
- datę i miejsce urodzenia,
- miejsce zamieszkania,
- własnoręczny podpis.
5. Imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu
6. Imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL członków organu kontroli wewnętrznej
(w przypadku, gdy regulamin stowarzyszenia przewiduje ten organ)
Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.
II. Miejsce składania dokumentów: Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej, pl. Wolności 1, w godzinach: poniedziałek, środa czwartek 8.00-16.00, wtorek 8.00-17.00, piątek 8.00-15.00
III. Opłaty: Zgłoszenie faktu założenia stowarzyszenia zwykłego jest wolne od opłat skarbowych.
IV. Termin załatwienia sprawy: Organ nadzoru (starosta) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni.
Wniosek o wykreślenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Rozwiązanie stowarzyszenia
Likwidacja stowarzyszenia polega na całkowitym zakończeniu jego działalności oraz zadysponowaniu jego mieniem. Stowarzyszenie składa wniosek o wykreślenie z ewidencji. Organ nadzorujący dokonuje wpisu o wykreśleniu z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
Etap I
Jeżeli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby stowarzyszenie zakończyło swoją działalność i byt prawny powinni zwołać walne zebranie członków i podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu majątku stowarzyszenia (uchwały powinny spełniać wymogi określone w regulaminie). W przypadku nie wyznaczenia likwidatora zostaje nim przedstawiciel lub członkowie zarządu stowarzyszenia.
Z zebrania należy sporządzić protokół z podjętymi uchwałami i listę obecności.
Sporządzone dokumenty likwidator dostarcza w terminie 7 dni od dnia podjęcia ww. uchwał do organu nadzorującego (Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej).
Do wniosku należy dołączyć:
- Zawiadomienie o wszczęciu postępowania likwidacyjnego,
- Protokół z walnego zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu majątku zlikwidowanego stowarzyszenia),
- Listę obecności na zebraniu.
Uchwała powinna:
- określać datę rozwiązania stowarzyszenia, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji,
- określać cel, na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego stowarzyszenia,
- wskazać likwidatora.
Etap II
Wyznaczony likwidator podejmuje czynności likwidacyjne - podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia (np. zamieszczenie ogłoszenia w gazecie lokalnej, ogólnokrajowej albo umieszczenie ogłoszenia o likwidacji na portalu internetowym np. ngo.pl - https://ogloszenia.ngo.pl/komunikaty/likwidacja, może też złożyć z ww. dokumentami ogłoszenie o likwidacji, które zostanie wywieszone na tablicy informacyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej na ok. 3 tygodnie).
Ponadto likwidator:
- sporządza sprawozdanie finansowe na dzień otwarcia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
ustala listę wierzycieli i dłużników; - przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
- dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych;
- zawiadamia bank prowadzący obsługę stowarzyszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego, zamyka rachunek bankowy (jeśli dotyczy);
- sporządza sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz ze sprawozdaniem finansowym sporządzonym na dzień zakończenia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
- sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia na przechowywanie - archiwizacji dokumentów (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego).
Etap III
1. Po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego likwidator zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków, które przyjmuje uchwałę o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji;
2. Składa wniosek do Starosty Rawskiego o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji, do wniosku załącza następujące dokumenty:
- sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz z przyjętą przez Walne Zebranie Członków uchwałą o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji;
- potwierdzenie faktu podania przez likwidatora do publicznej wiadomości ogłoszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego;
- po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia i otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wykreślenie z ewidencji likwidator informuje właściwy Urząd Skarbowy i Urząd Statystyczny.
Organ wykreśla stowarzyszenie z ewidencji w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku i wydaje dokument potwierdzający wykreślenie.
Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.
Miejsce składania dokumentów: Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej, pl. Wolności 1, w godzinach: poniedziałek, środa czwartek 8.00-16.00, wtorek 8.00-17.00, piątek 8.00-15.00.
Opłaty: Zgłoszenie faktu wykreślenia stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych jest wolne od opłat skarbowych
Termin załatwienia sprawy: 30 dni
Sposób załatwienia sprawy:
Stowarzyszenie otrzymuje pismo o wykreśleniu z ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Pismo można odebrać osobiście za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość odbiorcy lub może być wysłane za pośrednictwem poczty (list za zwrotnym potwierdzeniem odbioru).
Uzyskanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Wymagane dokumenty:
- pisemny wniosek o wydanie zaświadczenia (wypisu) z ewidencji stowarzyszeń zwykłych;
- dowód wniesienia opłaty skarbowej.
Termin załatwienia sprawy:
7 dni
Opłaty:
- opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi 17,00 zł,
- opłatę skarbową należy dokonać:
przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Rawa Mazowiecka – nr konta: 24 9291 0001 0054 2395 2000 0010 tytułem: opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Sposób załatwienia sprawy:
- stowarzyszenie otrzymuje zaświadczenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
- zaświadczenie można odebrać osobiście za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość odbiorcy lub może być wysłany za pośrednictwem poczty (list polecony).
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 z późń. zm.)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r., poz. 644).
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Monika Walczakdata wytworzenia: 2006-05-31
- opublikował: Monika Walczakdata publikacji: 2006-05-31 10:22
- zmodyfikował: Bartłomiej Borsostatnia modyfikacja: 2025-03-06 13:26