FUNKCONOWANIE SYSTEMU POMOCY SPOŁECZNEJ - WSPARCIA RODZIN W KRYZYSIE, RODZIN DYSFUNKCJONALNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH NA TERENIE POWIATU RAWSKIEGO
Listopad 2008 r.
Pomoc Społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne środki , możliwości i uprawnienia.
Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r. zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej powierzone zostały Powiatowym Centrom Pomocy Rodzinie, natomiast na szczeblu gminy realizowane są przez miejskie i gminne ośrodki pomocy społecznej.
Na terenie Powiatu Rawskiego funkcjonuje 6 Ośrodków Pomocy Społecznej: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Rawie Mazowieckiej, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Białej Rawskiej oraz Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej: w Rawie Mazowieckiej, Regnowie, Cielądzu i Sadkowicach.
Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym :
1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, i profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i innych , których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
2. sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej ;
3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego;
9. opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę , która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką , ojcem lub rodzeństwem;
10. praca socjalna;
11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczychwsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;
13. tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
14. dożywianie dzieci;
15. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
16. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
17. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego
18. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
19. utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników
Zadania własne gminy:
1. przyznawanie i wypłacania zasiłków specjalnych celowych;
2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
4. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
5. współpraca z PUP w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach;
Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminę należy:
1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
2. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
3. organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
5. prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
6. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
7. przyznawania i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom;
8. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
Na realizację zadań z zakresu administracji rządowej środki finansowe zapewnia budżet państwa.
Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom, w szczególności z powodu:
1. ubóstwa,
2. sieroctwa,
3. bezdomności,
4. bezrobocia,
5. niepełnosprawności,
6. długotrwałej lub ciężkiej choroby,
7. przemocy w rodzinie,
8. potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi
9. potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
10. bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych.
11. braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo- wychowawcze,
12. trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą,
13. trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
14. alkoholizmu lub narkomanii,
15. zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,
16. klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy przysługuje osobom i rodzinom , których dochód netto na osobę w rodzinie nie przekracza:
1. dla osoby samotnie gospodarującej - wysokości nie przekraczającej – 477 zł.
2. dla osoby w rodzinie - wysokości nie przekraczającej -351,00 zł
Celem pomocy społecznej realizowanym przez ośrodki pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych, osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka, w konsekwencji doprowadzając do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Ośrodki pomocy społecznej kierują pomoc finansową, rzeczową, usługową i socjalną do różnych grup społeczeństwa w zależności od potrzeb.
Przedstawiając informację z funkcjonowania systemów pomocy społecznej na terenie powiatu uwzględniliśmy rok 2007 i I półrocze 2008r.
Liczba mieszkańców powiatu rawskiego korzystająca ze świadczeń pomocy społecznej w 2007 roku.
Nazwa jednostki
|
Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenia
|
Kwota
|
MOPS Rawa Mazowiecka
|
795
|
1.190.709
|
GOPS Rawa Mazowiecka
|
494
|
593.818
|
MGOPS Biała Rawska
|
902
|
395.304
|
GOPS Cielądz
|
400
|
239.330
|
GOPS Regnów
|
133
|
110.923
|
GOPS Sadkowice
|
222
|
181.977
|
ogółem
|
2946
|
2.712.061
|
Źródło: Sprawozdanie roczne z udzielonych świadczeń MPiPS-03
Liczba mieszkańców powiatu rawskiego korzystająca ze świadczeń pomocy społecznej w I półroczu 2008 roku.
Nazwa jednostki
|
Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenia
|
Kwota
|
MOPS Rawa Mazowiecka
|
594
|
679.371
|
GOPS Rawa Mazowiecka
|
308
|
247.047
|
MGOPS Biała Rawska
|
193
|
177.855
|
GOPS Cielądz
|
267
|
122.405
|
GOPS Regnów
|
41
|
68.267
|
GOPS Sadkowice
|
164
|
99.164
|
ogółem
|
1.567
|
1.394.109
|
Źródło: Sprawozdanie roczne z udzielonych świadczeń MPiPS-03
Liczba osób objętych pomocą w formie usług opiekuńczych:
Ośrodek Pomocy Społecznej
|
2007
|
I półrocze 2008
|
MOPS Rawa Mazowiecka
|
58
|
54
|
GOPS Rawa Mazowiecka
|
29
|
27
|
MGOPS. Biała Rawska
|
61
|
61
|
GOPS Cielądz
|
10
|
8
|
GOPS Regnów
|
5
|
6
|
GOPS Sadkowice
|
11
|
10
|
ogółem
|
174
|
166
|
Ośrodki Pomocy Społecznej realizują zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych. W 2007r. w ramach tej formy pomocy wypłacono na terenie powiatu 137.438 świadczeń na kwotę – 8.493.960,45 zł. Natomiast w I półroczu 2008r. – 54.454 świadczeń na kwotę – 5.051.313,86 zł.
Ponadto Ośrodki Pomocy Społecznej realizują dodatkowo następujące formy pomocy:
· dożywianie uczniów w szkołach ( podstawowych i ponadgimnazjalnych);
· pomoc w formie wyprawki szkolnej;
· organizowanie spotkań wigilijnych i wielkanocnych;
· organizowanie festynów i pikników rodzinnych dla mieszkańców Rawy oraz przeprowadzanie akcji "Mikołaj" (MOPS);
· realizacja programu „lek” – dofinansowanie do zakupu leków;
· przeprowadzanie zbiórek odzieży;
· rozprowadzanie produktów otrzymanych z Banku Żywności;
· organizowanie Dnia Dziecka i wycieczek krajoznawczych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.
· dopłacanie do kosztów pobytu w domu pomocy społecznej;
Od 2002 roku Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Rawie Mazowieckiej bierze udział w projekcie "CAL jako metoda integracji i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu", finansowanego z programu Phare Acces 2000. Założeniem programu jest aktywizowanie społeczności lokalnej i tworzenie poczucia przynależności do danego miejsca i lokalnej grupy, otwarcie się na rzeczywiste problemy społeczności.
Osobom i rodzinom OPS udzielają pomocy w postaci wszelkiego rodzaju poradnictwa, pomocy w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych bytowych oraz w utrzymaniu kontaktów z otoczeniem.
Pracownicy socjalni utrzymują stały kontakt z rodzinami patologicznymi i niezaradnymi życiowo, kontrolując celowość przyznanej pomocy i właściwe gospodarowanie przyznanymi środkami. W trosce o dobro dzieci w środowiskach w których zauważa się rażące zaniedbanie ze strony rodziców, pracownicy socjalni nawiązują natychmiastowy kontakt z kuratorami, policją i pedagogami szkolnymi. Wykonując pracę socjalną pracownicy socjalni często, by uzyskać pozytywne rezultaty muszą negocjować z podopiecznymi, by ich uaktywnić w rozwiązywaniu własnych problemów. Podjęte działania umożliwiają w wielu przypadkach lepsze funkcjonowanie rodziny oraz mobilizowanie osób do bardziej samodzielnego rozwiązywania swoich problemów.
Pracownicy zatrudnieni w Ośrodkach Pomocy Społecznej na terenie Powiatu Rawskiego.
NAZWA JEDNOSTKI
|
PRACOWNICY ZATRUDNIENI W OPS
|
|
Pracujący ogółem
|
Pracownicy socjalni
|
|
MOPS Rawa Mazowiecka
|
23
|
7
|
GOPS Rawa Mazowiecka
|
10
|
8
|
MGOPS Biała Rawska
|
16
|
5
|
GOPS Cielądz
|
2
|
1
|
GOPS Regnów
|
4
|
1
|
GOPS Sadkowice
|
5
|
4
|
Ogółem
|
60
|
26
|
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodziniezatrudnia pracowników na 5 etatach. Wszyscy pracownicy posiadają niezbędne kwalifikacje.
1. Do zadań własnych powiatu należy:
1. opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami,
2.prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
3.organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym,
4. zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno - opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
5.pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w całodobowych placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu,
6. przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
7. pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
8. pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, mającym trudności w integracji ze środowiskiem
9. prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
10. prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
11. prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
12. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach
13. szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu
14. doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu
15. podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
16. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
17. sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej
18. utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.
2. Do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat należy:
1. pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą , w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnych ubezpieczeniu w NFZ;
2. prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
3. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
4.udzielanie cudzoziemcom, o których mowa w art. 5A, pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;
5. finansowanie pobytu w całodobowych placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz w rodzinach zastępczych dzieciom cudzoziemców;
6.realizacja zadań z dziedziny przysposobienia międzynarodowego dzieci, w tym zlecanie realizacji tych zadań podmiotom prowadzącym niepubliczne ośrodki adopcyjno-opiekuńcze wyznaczone przez ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego
Przy realizacji zadań Centrum współpracuje ze stowarzyszeniami, fundacjami, organizacjami pozarządowymi, jednostkami pomocy społecznej oraz Zespołem ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Ponadto Centrum realizuje zadania wynikające z ustawy o rehabilitacji zawodowej społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 14 poz. 92 z 2008r. j.t.) z zakresu rehabilitacji społecznej, a w szczególności:
1. Opracowanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
· rehabilitacji społecznej,
· przestrzegania praw osób niepełnosprawnych.
2. Podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności.
3. Opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnienie na potrzeby samorządu województwa.
4. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej.
5. Dofinansowanie:
· uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
· sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
· zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
· likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
· rehabilitacji dzieci i młodzieży.
· dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej.
Na realizację zadań własnych powiatu z zakresu pomocy społecznej i utrzymanie Centrum, środki finansowe zabezpiecza powiat a na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zapewnia budżet państwa, natomiast na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej środki finansowe zabezpiecza PFRON , zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
RODZINY ZASTĘPCZE
Dziecku pozbawionemu całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej zapewnia się opiekę i wychowanie w rodzinie zastępczej.
Umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej następuje na podstawie orzeczenia sądu.W przypadku pilnej konieczności zapewnienia dziecku opieki zastępczej umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej jest możliwe na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka, na podstawie umowy cywilno – prawnej.
Obowiązek opieki nad dzieckiem i jego wychowaniem rodzina zastępcza podejmuje z dniem umieszczenia dziecka w tej rodzinie w wykonaniu orzeczenia sądu (uprawomocnienia się postanowienia sądowego) do osiągnięcia przez dziecko pełnoletniości.
Pełnienie funkcji rodziny zastępczej może być powierzone małżonkom lub osobie nie pozostającej w związku małżeńskim, jeżeli osoby te spełniają następujące warunki:
1. dają rękojmię należytego wykonywania zadań rodziny zastępczej;
2. mają stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3. korzystają z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
4. nie są lub nie były pozbawione władzy rodzicielskiej, nie są ograniczone we władzy rodzicielskiej ani też władza rodzicielska nie została im zawieszona;
5. wywiązują się z obowiązku łożenia na utrzymanie osoby najbliższej lub innej osoby, gdy ciąży na nich taki obowiązek z mocy prawa lub orzeczenia sądu;
6. nie są chore na chorobę uniemożliwiającą właściwą opiekę nad dzieckiem, co zostało stwierdzone zaświadczeniem lekarskim;
7. mają odpowiednie warunki mieszkaniowe oraz stałe źródło utrzymania;
8. uzyskały pozytywną opinię ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Rodziny zastępcze dzielą się na:
1. spokrewnione z dzieckiem;
2. niespokrewnione z dzieckiem;
3. zawodowe niespokrewnione z dzieckiem:
· wielodzietne,
· specjalistyczne,
· o charakterze pogotowia rodzinnego.
Formy pomocy dla rodzin zastępczych i usamodzielniających się wychowanków w 2007
WYDATKI OGÓŁEM – 750.379,80
Formy świadczeń
|
Liczba rodzin
|
Liczba dzieci
|
Kwota wypłacona
|
Usamodzielnienie wychowanków w formie pieniężnej w tym:
|
32
|
32
|
125.374,00
|
- pomoc jednorazowa
|
1
|
1
|
1.647,00
|
- pomoc na naukę
|
23
|
23
|
115.492,00
|
- pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej
|
8
|
8
|
8.235,00
|
Jednorazowe świadczenie pieniężne w związku z przyjęciem dziecka do rodziny zastępczej
|
7
|
8
|
8.235,00
|
Pomoc pieniężna na bieżące utrzymanie dzieci w rodzinach
|
53
|
76
|
585.994,30
|
Szkolenie rodzin
|
-
|
x
|
-
|
Średnia kwota zasiłku miesięcznego dla dziecka wynosiła – 658,80 zł.
Średnia kwota na usamodzielnienie jednego wychowanka wynosiła – 1647 zł.
Kwota jednego świadczenia na naukę wynosiła – 494,10 zł.
Każda forma pomocy poprzedzona jest wydaniem decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego i zebraniu niezbędnych dokumentów.
Ogółem w 53 rodzinach zastępczych objęto pomocą 76 dzieci i 23 pełnoletnich wychowanków z rodzin zastępczych.
W okresie od 1stycznia 2007r do 31grudnia 2007r. w sprawie rodzin zastępczych i pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych wydano 92 decyzje administracyjne .
§ 2320 – 30.775,50 dotacje celowe przekazywane do innych powiatów na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych.
DOCHODY OGÓŁEM – 76.647,09
§ 2320 – 56.883,09- dotacje celowe otrzymywane z innego powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych
§ 2310 – 19.764 - dotacje celowe otrzymywane z gmin i miast na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych
Formy pomocy dla rodzin zastępczych i usamodzielniających się wychowanków w I półroczu 2008r.
WYDATKI OGÓŁEM – 371.677,17
Formy świadczeń
|
Liczba rodzin
|
Liczba dzieci
|
Kwota wypłacona
|
Usamodzielnienie wychowanków w formie pieniężnej w tym:
|
27
|
27
|
356.705,97
|
- pomoc jednorazowa
|
4
|
4
|
16.470
|
- pomoc na naukę
|
23
|
23
|
54.167,29
|
- pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowe
|
0
|
0
|
0
|
Jednorazowe świadczenie pieniężne w związku z przyjęciem dziecka do rodziny zastępczej
|
2
|
2
|
2.141,10
|
Pomoc pieniężna na bieżące utrzymanie dzieci w rodzinach
|
53
|
76
|
283.927,58
|
Szkolenie rodzin
|
-
|
x
|
-
|
§ 2320 – 14.971,20dotacje celowe przekazywane do innych powiatów na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych
DOCHODY OGÓŁEM – 34.587
§ 2320 – 27.700,26- dotacje celowe otrzymywane z innego powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych
§ 2310 –9.882 -dotacje celowe otrzymywane z gmin i miast na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych
PLACÓWKI OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZE
Dom Dziecka jest placówką opieki całkowitej dla dzieci i młodzieży w wieku od 3-24 lat, które zostały umieszczone na wniosek sądu bądź rodziców.
Działalność placówki ma na celu przede wszystkim dobro dziecka oraz stworzenie optymalnych warunków do rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i intelektualnego dziecka. W ramach prac opiekuńczo-wychowawczych prowadzone są: zajęcia wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapie indywidualne, pedagogizacja rodzin, zajęcia w pracowni komputerowej. Ponadto placówka zapewnia wychowankom pomoc w usamodzielnieniu się. W placówce zatrudnionych jest 25 pracowników.
Do placówki dzieci kierowane są na podstawie postanowienia sądu lub na wniosek rodzica/rodziców.
Do najczęstszych przyczyn umieszczeń dzieci w Domu Dziecka należą:
· ograniczenie lub pozbawienie władzy rodzicielskiej
· śmierć jednego bądź obojga rodziców.
Na koniec roku 2007 w placówce przebywało 45 wychowanków.
W ciągu roku z placówki odeszło :
· do rodzin własnych – 1osoba
· usamodzielnionych zostało 7 wychowanków
· do innych placówek – 1 osoba (Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii),
· rodzina zastępcza – 3 wychowanków
W 2007 roku do tut. Centrum wpłynęło 77 wniosków o umieszczenie dzieci w Domu Dziecka w Rawie Mazowieckiej. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wydało 14 skierowań do w/w placówki. Były to dzieci pochodzące z terenu naszego powiatu, ale również z powiatów ościennych.
Do końca czerwca 2008 r. w placówce przebywało 45 wychowanków. Wpłynęły 43 wnioski o umieszczenie dzieci w Domu Dziecka w Rawie Mazowieckiej. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wydało 11 skierowań.
Rok 2007
WYDATKI OGÓŁEM – 52.539,30 zł
DOCHODY OGÓŁEM – 787.328,54 zł.
§ 2310 – 89.985,86-dotacje celowe otrzymywane z gmin i miast na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych
§ 2320 – 697.342,68 - dotacje celowe otrzymywane z innego powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych
I półrocze 2008 r.
WYDATKI OGÓŁEM - 13.011,30 zł.
DOCHODY OGÓŁEM – 339.644,38
§ 2310 – 50.916-dotacje celowe otrzymywane z gmin i miast na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych.
§ 2320 –288.728,38 - dotacje celowe otrzymywane z innego powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządów terytorialnych
Na terenie powiatu działa Ośrodek Interwencji Kryzysowejutworzony przez PCPR w 2001r. Świadczy on specjalistyczne usługi zwłaszcza psychologiczne, prawne, hostelowe, które są dostępne przez całą dobę – osobom, rodzinom będącym ofiarami przemocy bądź znajdującym się w innej sytuacji kryzysowej – w celu zapobieżenia powstawania lub pogłębiania się dysfunkcji tych osób i rodzin.
W 2007 r. z usług ośrodka (hostel oraz pomoc specjalistyczna) skorzystało 5 osób. Natomiast w I półroczu 2008 r. – 4 osoby. Były to matki z dziećmi – ofiary fizycznej bądź psychicznej przemocy w rodzinie. Zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami, osobom tym udzielono pomocy prawnej oraz pomocy psychologicznej.
System wsparcia rodziny i dzieci uzupełniają placówki prowadzone przez organizacje pozarządowe:tj.:
· Świetlica Socjoterapeutyczna prowadzona przez Stowarzyszenie Przymierze Rodzin,
· Punkt Konsultacyjno – Interwencyjny dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie „Pogotowie Rodzinne” prowadzone przez Stowarzyszenie im. Jolanty Fadeckiej,
· Rawskie Stowarzyszenie Abstynenckie „Szansa” działające na rzecz osób i rodzin z problemem alkoholowym,
· Towarzystwo Przyjaciół Dzieci organizujące różnego rodzaju imprezy dla dzieci i wypoczynek letni,
· Stowarzyszenie Rodzin Wielodzietnych wspierające rodziny wielodzietne z terenu powiatu.
Na terenie gminy Rawa Mazowiecka działa Rodzinny Ośrodek Formacji Chrześcijańskiej prowadzony przez siostry zakonne gdzie wsparcie mogą uzyskać rodziny i osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej.
REHABILITACJA SPOŁECZNA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Rok 2007
Otrzymane środki - 935.610,00 zł. Wykorzystane środki – 935.610,00 zł.
Zadanie
|
Środki
wykorzystane ogółem
|
Wykorzystanie
|
Liczba osób
|
||||
dzieci
|
dorośli
|
dzieci
|
dorośli
|
||||
Turnusy rehabilitacyjne
|
|
|
|
|
|
|
|
202.369,00 zł.
|
41.636,00zł.
|
160.733,00zł
|
69
(w tym 33 opiekunów)
|
255
(w tym 25 opiekunów)
|
|||
Likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych
|
|
|
|
|
|
||
182.108,00 zł.
|
57.021,00zł.
|
125.087,00zł.
|
9
|
16
|
|||
Sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
|
|
|
|
|
|
|
|
216.748,00 zł.
|
74.004,00 zł
|
142.744,00 zł
|
68
(liczba wniosków)
|
177
(liczba wniosków)
|
|||
Sport, kultura, rekreacja i turystyka
|
25.863,00 zł.
|
5.184,00zł.
|
20.679,00zł.
|
18
|
113
|
||
3 wnioski
|
|||||||
Warsztaty terapii zajęciowej
|
308.522,00 zł.
|
______
|
308.522,00zł
|
______
|
23
|
01.01.2008 – 30.06.2008 r.
Otrzymane środki - 989.744,00 zł. Wykorzystane środki – 405.932,00 zł.
Zadanie
|
Środki
wykorzystane ogółem
|
Wykorzystanie
|
Liczba osób
|
||||
dzieci
|
dorośli
|
dzieci
|
dorośli
|
||||
Turnusy rehabilitacyjne
|
|
|
|
|
|
|
|
70.346,00 zł.
|
3.758,00zł.
|
66.588,00 zł
|
116
(w tym 12 opiekunów)
|
7
(w tym 3 opiekunów)
|
|||
Likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych
|
|
|
|
|
|
||
28.779,00 zł.
|
12.488,00zł.
|
16.291,00zł.
|
4
|
3
|
|||
Sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
|
|
|
|
|
|
|
|
152.547,00 zł.
|
26.726,00 zł
|
125.821,00 zł
|
23
(liczba wniosków)
|
126
(liczba wniosków)
|
|||
Sport, kultura, rekreacja i turystyka
|
0 zł.
|
0
|
0
|
0
|
0
|
||
|
|||||||
Warsztaty terapii zajęciowej
|
154.260,00 zł.
|
______
|
154.260,00zł
|
______
|
23
|
Programy celowe
W 2007 r. oraz w I półroczu 2008 r. PCPR jak co roku uczestniczył we wstępnej realizacji programów celowych: „Komputer dla Homera 2003”, - „Pegaz 2003”, „Sprawny dojazd”, „Student” .
Nasza rola polegała na wydawaniu druków wniosków osobom do których programy zostały skierowane, udzielaniu informacji co do zasad dofinansowania, udzielaniu pomocy w wypełnianiu wniosków, rozpropagowaniu informacji o programach. Wnioski rozpatrywał PFRON Oddział Łódź.
Rehabilitacja dla dzieci niepełnosprawnych
Powiat nadal ponosi koszty utrzymania pomieszczeń przy ul. Niepodległości, w których odbywa się rehabilitacja dla dzieci z terenu powiatu.
Od 5 lat organizujemy imprezy integracyjne pod hasłem „Wszystkie dzieci nasze są”. Celem imprez jest zbliżenie wszystkich dzieci ich rodziców i opiekunów poprzez spotkanie się, wspólny udział w zabawach sportowych, taniec. Impreza cieszy się dużym zainteresowaniem i została wpisana na stałe do kalendarza imprez powiatowych.
Na system pomocy osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom składają się działania prowadzone przez służbę zdrowia, pomoc społeczną, oświatę, organizację pozarządowe i stowarzyszenia.
W powiecie funkcjonuje Zespół Placówek Specjalnych, w którym uczą się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W szkołach podstawowych istnieją klasy integracyjne.
Z inicjatywy rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych powstało Stowarzyszenie Rodziców i Opiekunów Dzieci Niepełnosprawnych „Dobro Dzieci”, które zajmuje się min. prowadzeniem rehabilitacji dla dzieci niepełnosprawnych. W ramach systemu wsparcia dla osób niepełnosprawnych w Białej Rawskiej funkcjonuje Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Nieco inną formą wsparcia są usługi opiekuńcze. Ta forma wsparcia jest organizowana przez OPS oraz PCK.
Bardzo ważną rolę w systemie pomocy osobom niepełnosprawnym (ciężko chorym) pełni Stowarzyszenie Hospicjum.
Na ternie powiatu działa Koło Terenowe Polskiego Związku Niewidomych oraz 2 Oddziały Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów.
Od 2006 r. działa Warsztat Terapii Zajęciowej, którego organizatorem jest Samorządowe Stowarzyszenie Rozwoju Ziemi Rawskiej.
Rola pomocy społecznej coraz częściej postrzegana jest przez pryzmat nie tylko wspomagania mieszkańców w sytuacjach materialnego kryzysu, ale też pomoc jednostkom i grupom w osiągnięciu zadawalającego poziomu życia.
Efektywność pracy socjalnej zależy od prowadzenia stałej współpracy z wieloma instytucjami działającymi nie tylko w obszarze pomocy społecznej. Współdziałanie podmiotów, które w większym lub mniejszym stopniu wkraczają w politykę społeczną rozszerza ofertę stosowanych form i środków pomocy. Stwarza możliwości lepszego docierania do różnych grup i środowisk, jak również finansowania działalności z różnych źródeł.
Budowa systemu wsparcia w powiecie wymaga stałej rozbudowy infrastruktury społecznej i przystosowania jej do zmieniających się potrzeb społecznych, wypracowania nowych sposobów pracy socjalnej mającej na celu usamodzielnienie osób i rodzin oraz poprawę ich funkcjonowania, a także zapobiegania zjawiskom dysfunkcyjnym rodziny.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wraz z ośrodkami pomocy społecznej z terenu powiatu realizuje koncepcje budowy systemu pomocy społecznej (zgodnie z zasadą profilaktyki pomocy dziecku i rodzinie). Naszym celem jest skuteczne wspieranie osób i rodzin w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są wstanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Monika Walczakdata wytworzenia: 2009-02-20
- opublikował: Monika Walczakdata publikacji: 2008-12-30 12:19
- zmodyfikował: Monika Walczakostatnia modyfikacja: 2009-02-20 09:52