BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej

  • Starostwo Powiatowe »
  • Wydziały Starostwa »
  • Wydział Polityki Społecznej »
  • Oddział Zarządzania Kryzysowego »
  • Stowarzyszenia zwykłe »

Stowarzyszenia zwykłe

UWAGA!

Stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów dotychczasowych (założone przed 20 maja 2016 r.), które nie dokonały wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, o której mowa w art. 40 ust. 5 ustawy Prawo o stowarzyszeniach w terminie do 20 maja 2018 r., zgodnie z ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1923) zostały rozwiązane z mocy prawa.

 

Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Sposób załatwienia sprawy:

I. Wymagane dokumenty:

1. Pisemny wniosek o wpis do ewidencji, wniosek powinien zawierać:

  • datę jego sporządzenia,
  • adresata (do którego urzędu, starosty jest kierowany),
  • pełną nazwę i dokładny adres siedziby stowarzyszenia,
  • numer telefonu kontaktowego,
  • podpis przedstawiciela stowarzyszenia (wszystkich członków zarządu, gdy jest on powołany).

2. Protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały o:

  • założeniu stowarzyszenia,
  • przyjęciu regulaminu,
  • wyborze przedstawiciela lub zarządu,
  • ewentualnie – wyborze komisji rewizyjnej,

3. Regulamin działania stowarzyszenia zawierający:

  • nazwę stowarzyszenia zwykłego,
  • cel lub cele stowarzyszenia,
  • teren i środki działania,
  • siedzibę stowarzyszenia,
  • przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia,
  • zasady dokonywania zmian zapisów regulaminu,
  • sposób nabycia i utraty członkostwa,
  • sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.

Jeżeli stowarzyszenie zwykłe chce powołać zarząd to w regulaminie powinny znaleźć się zapisy dotyczące:

  • trybu wyboru zarządu oraz uzupełniania składu,
  • kompetencji zarządu,
  • warunków ważności podejmowanych uchwał,
  • sposobu reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych.

4. Listę założycieli stowarzyszenia zwykłego (co najmniej 3 osoby) zawierającą:

  • imię i nazwisko,
  • datę i miejsce urodzenia,
  • miejsce zamieszkania,
  • własnoręczny podpis.

5. Imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu

6. Imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL członków organu kontroli wewnętrznej

(w przypadku, gdy regulamin stowarzyszenia przewiduje ten organ)

Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.

II. Miejsce składania dokumentów: Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej, pl. Wolności 1, w godzinach: poniedziałek, środa czwartek 8.00-16.00, wtorek 8.00-17.00, piątek 8.00-15.00

III. Opłaty: Zgłoszenie faktu założenia stowarzyszenia zwykłego jest wolne od opłat skarbowych.

IV. Termin załatwienia sprawy: Organ nadzoru (starosta) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni.

 

Wniosek o wykreślenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Rozwiązanie stowarzyszenia

Likwidacja stowarzyszenia polega na całkowitym zakończeniu jego działalności oraz zadysponowaniu jego mieniem. Stowarzyszenie składa wniosek o wykreślenie  z ewidencji. Organ nadzorujący dokonuje wpisu o wykreśleniu z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku  w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.

Etap I

Jeżeli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby stowarzyszenie zakończyło swoją działalność i byt prawny powinni zwołać walne zebranie członków i podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu majątku stowarzyszenia (uchwały powinny spełniać wymogi określone w regulaminie). W przypadku nie wyznaczenia likwidatora zostaje nim przedstawiciel lub członkowie zarządu stowarzyszenia.

Z zebrania należy sporządzić protokół z podjętymi uchwałami i listę obecności.

Sporządzone dokumenty likwidator dostarcza w terminie 7 dni od dnia podjęcia ww. uchwał do organu nadzorującego (Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej).

Do wniosku należy dołączyć:

  1. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania likwidacyjnego,
  2. Protokół z walnego zebrania wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu majątku zlikwidowanego stowarzyszenia),
  3. Listę obecności na zebraniu.

Uchwała powinna:

  • określać datę rozwiązania stowarzyszenia, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji,
  • określać cel, na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego stowarzyszenia,
  • wskazać likwidatora.

Etap II

Wyznaczony likwidator podejmuje czynności likwidacyjne - podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia (np. zamieszczenie ogłoszenia w gazecie lokalnej, ogólnokrajowej albo umieszczenie ogłoszenia o likwidacji na portalu internetowym np. ngo.pl - https://ogloszenia.ngo.pl/komunikaty/likwidacja, może też złożyć z ww. dokumentami ogłoszenie o likwidacji, które zostanie wywieszone na tablicy informacyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej na ok. 3 tygodnie).

Ponadto likwidator:

  • sporządza sprawozdanie finansowe na dzień otwarcia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
    ustala listę wierzycieli i dłużników;
  • przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
  • dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych;
  • zawiadamia bank prowadzący obsługę stowarzyszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego, zamyka rachunek bankowy (jeśli dotyczy);
  • sporządza sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz ze sprawozdaniem finansowym sporządzonym na dzień zakończenia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
  • sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia na przechowywanie - archiwizacji dokumentów (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego).

Etap III

1. Po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego likwidator zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków, które przyjmuje uchwałę o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji;

2. Składa wniosek do Starosty Rawskiego o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji, do wniosku załącza następujące dokumenty:

  • sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz z przyjętą przez Walne Zebranie Członków uchwałą o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji;
  • potwierdzenie faktu podania przez likwidatora do publicznej wiadomości ogłoszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego;
  • po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia i otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wykreślenie z ewidencji likwidator informuje właściwy Urząd Skarbowy i Urząd Statystyczny.

Organ wykreśla stowarzyszenie z ewidencji w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku i wydaje dokument potwierdzający wykreślenie.

Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.

Miejsce składania dokumentów: Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej, pl. Wolności 1, w godzinach: poniedziałek, środa czwartek 8.00-16.00, wtorek 8.00-17.00, piątek 8.00-15.00.

Opłaty: Zgłoszenie faktu wykreślenia stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych jest wolne od opłat skarbowych

Termin załatwienia sprawy: 30 dni

Sposób załatwienia sprawy:

Stowarzyszenie otrzymuje pismo o wykreśleniu z ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Pismo można odebrać osobiście za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość odbiorcy lub może być wysłane za pośrednictwem poczty (list za zwrotnym potwierdzeniem odbioru).

 

Uzyskanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Wymagane dokumenty:

  • pisemny wniosek o wydanie zaświadczenia (wypisu) z ewidencji stowarzyszeń zwykłych;
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Termin załatwienia sprawy:

7 dni

Opłaty:

  • opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi 17,00 zł,
  • opłatę skarbową należy dokonać:

przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Rawa Mazowiecka – nr konta: 24 9291 0001 0054 2395 2000 0010 tytułem: opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.

Sposób załatwienia sprawy:

  • stowarzyszenie otrzymuje zaświadczenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
  • zaświadczenie można odebrać osobiście za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość odbiorcy lub może być wysłany za pośrednictwem poczty (list polecony).

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 z późń. zm.)

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r., poz. 644).

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Monika Walczak
    data wytworzenia: 2006-05-31
  • opublikował: Monika Walczak
    data publikacji: 2006-05-31 10:22
  • zmodyfikował: Bartłomiej Bors
    ostatnia modyfikacja: 2025-03-06 13:26

Rejestr zmian

  • zmieniono 2025-03-06 13:11 przez Bartłomiej Bors
  • zmieniono 2025-03-06 13:26 przez Bartłomiej Bors
fotokod
Stronę wygenerowano: 2025-06-30 07:37:47
Przejdź do strony źródłowej »
Strona wygenerowana z systemu bip.net