UWAGA!
Stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów dotychczasowych (założone przed 20 maja 2016 r.), które nie dokonały wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, o której mowa w art. 40 ust. 5 ustawy Prawo o stowarzyszeniach w terminie do 20 maja 2018 r., zgodnie z ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1923) zostały rozwiązane z mocy prawa.
Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Sposób załatwienia sprawy:
I. Wymagane dokumenty:
1. Pisemny wniosek o wpis do ewidencji, wniosek powinien zawierać:
2. Protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały o:
3. Regulamin działania stowarzyszenia zawierający:
Jeżeli stowarzyszenie zwykłe chce powołać zarząd to w regulaminie powinny znaleźć się zapisy dotyczące:
4. Listę założycieli stowarzyszenia zwykłego (co najmniej 3 osoby) zawierającą:
5. Imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu
6. Imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL członków organu kontroli wewnętrznej
(w przypadku, gdy regulamin stowarzyszenia przewiduje ten organ)
Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.
II. Miejsce składania dokumentów: Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej, pl. Wolności 1, w godzinach: poniedziałek, środa czwartek 8.00-16.00, wtorek 8.00-17.00, piątek 8.00-15.00
III. Opłaty: Zgłoszenie faktu założenia stowarzyszenia zwykłego jest wolne od opłat skarbowych.
IV. Termin załatwienia sprawy: Organ nadzoru (starosta) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni.
Wniosek o wykreślenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Rozwiązanie stowarzyszenia
Likwidacja stowarzyszenia polega na całkowitym zakończeniu jego działalności oraz zadysponowaniu jego mieniem. Stowarzyszenie składa wniosek o wykreślenie z ewidencji. Organ nadzorujący dokonuje wpisu o wykreśleniu z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
Etap I
Jeżeli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby stowarzyszenie zakończyło swoją działalność i byt prawny powinni zwołać walne zebranie członków i podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu majątku stowarzyszenia (uchwały powinny spełniać wymogi określone w regulaminie). W przypadku nie wyznaczenia likwidatora zostaje nim przedstawiciel lub członkowie zarządu stowarzyszenia.
Z zebrania należy sporządzić protokół z podjętymi uchwałami i listę obecności.
Sporządzone dokumenty likwidator dostarcza w terminie 7 dni od dnia podjęcia ww. uchwał do organu nadzorującego (Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej).
Do wniosku należy dołączyć:
Uchwała powinna:
Etap II
Wyznaczony likwidator podejmuje czynności likwidacyjne - podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia (np. zamieszczenie ogłoszenia w gazecie lokalnej, ogólnokrajowej albo umieszczenie ogłoszenia o likwidacji na portalu internetowym np. ngo.pl - https://ogloszenia.ngo.pl/komunikaty/likwidacja, może też złożyć z ww. dokumentami ogłoszenie o likwidacji, które zostanie wywieszone na tablicy informacyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej na ok. 3 tygodnie).
Ponadto likwidator:
Etap III
1. Po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego likwidator zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków, które przyjmuje uchwałę o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji;
2. Składa wniosek do Starosty Rawskiego o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji, do wniosku załącza następujące dokumenty:
Organ wykreśla stowarzyszenie z ewidencji w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku i wydaje dokument potwierdzający wykreślenie.
Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.
Miejsce składania dokumentów: Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej, pl. Wolności 1, w godzinach: poniedziałek, środa czwartek 8.00-16.00, wtorek 8.00-17.00, piątek 8.00-15.00.
Opłaty: Zgłoszenie faktu wykreślenia stowarzyszenia zwykłego z ewidencji stowarzyszeń zwykłych jest wolne od opłat skarbowych
Termin załatwienia sprawy: 30 dni
Sposób załatwienia sprawy:
Stowarzyszenie otrzymuje pismo o wykreśleniu z ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Pismo można odebrać osobiście za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość odbiorcy lub może być wysłane za pośrednictwem poczty (list za zwrotnym potwierdzeniem odbioru).
Uzyskanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Wymagane dokumenty:
Termin załatwienia sprawy:
7 dni
Opłaty:
przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Rawa Mazowiecka – nr konta: 24 9291 0001 0054 2395 2000 0010 tytułem: opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Sposób załatwienia sprawy:
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 z późń. zm.)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r., poz. 644).